Wij weten heel goed wat ons te doen staat
De vraag is: wat weerhoudt ons?

Ensō – Zen Circle ondersteunt cursisten in hun dagelijkse leven, precies zoals ze het leiden, als zijnde de spirituele praktijk. Daar en alleen daar vallen samsara en nirvana samen. In jaren van training en scholing kan het zijn dat de cursist/student doordringt in de waarheid van de geest van Zen. Dit, vaak decennia durende, proces vraagt toewijding, vertrouwen en het vermogen tot uithouden en kent, wanneer de tijd daar is, diverse momenten waarop inzicht en rijping kunnen worden bekrachtigd in verschillende rituele ceremonies: Shoken | Jukai | Shuke Tokudo | Shiho. Klik hier voor meer informatie over de Rituele bekrachtigingen Enso Zen Circle

Sensei Ben hui-Chao

Monnik, priester en spiritueel leider van Zen school Ensō – Zen Circle. Hij is de 83e patriarch in een lijn van Zen leraren die terug gaat tot de 5e eeuw voor onze jaartelling. Hij is de eerste opvolger van Maurice Shonen Genko Roshi (de 82e patriarch). Zijn voorgangers zijn Genpo Roshi (81e patriarch, VS) en Maezumi Roshi (80e patriarch, Japan).
Zie hier De Lineage van White Plum Asangha Zenleraren in 83 generaties.

Training, cursussen en retraites

Voor informatie
– Algemeen: Zen-Cursussen-Retraites 2022 |
– Aanmelding en betaling: Deelnameregeling Sesshins Enso Zen Circle

  • Vrouwen in Zen

In alle culturen is de historie in hoge mate bepaald door mannen, ook in het boeddhisme. Ensō – Zen Circle wil vrouwen in Zen – in de historie en nu – een podium geven. Lees Vrouwen en Zen boeddhisme, een lijst met literatuur.
In Leiden verzorgt eerwaarde Ineke Konin Vogel workshops met als titel Onze vrouwelijke voorouders in Zen.
Voor informatie en opgave kun je haar bereiken op 06 3843 3863. Voor deze website schreef zij een blog over dit thema.

De diepere betekenis van de Zen training

Shushogi van Dogen Zenji (Japan 19 January 1200 – 22 September 1253)

*

We zoeken wanhopig naar Licht, terwijl we,
in al ons doen en laten, zelf de expressie ervan zijn |
Alles in dit universum ligt erin besloten |
Niets en niemand ervan is uitgesloten |
Dát is de grote realisatie, ieder moment weer!

*

Soetra Ensō – Zen Circle
Lofzang op het Licht waarin alles verschijnt
Boeddhanatuur, onze wezensaard,
het eeuwige en ongeboren Licht
waarin alles verschijnt
In dat Licht tot werkelijk zien bewogen worden,
is zonder te zien het pure Zelf aanschouwen
En daarmee alles in de oorspronkelijke staat en
onverbrekelijke eenheid en samenhang
Alleen aan een open geest
een geest van niet-weten
ontvouwt zich deze harmonie
en natuurlijke ordening van de Weg
waarop geen sneeuwvlok verkeerd valt
Als mens zijn we door en door gehecht aan alles
maar de ware mens raakt nergens door bevangen
Te midden van het stof van
weerbarstigheid en verandering
de eeuwige geest vrijwaren van bezoedeling
telkens weer,
dat is de Zen praktijk
Enkel vanuit een gelouterde geest
kan de mens, als vanzelf, bewogen worden
tot grote compassie
als zijnde de zuivere expressie
en bloem van dit bestaan.
*
Je dagelijkse leven is de spirituele praktijk

Ons alledaagse leven, daar waar we zijn,
is de plaats van de Zen praktijk.
Daar ervaren we Nirvana en Samsara aan den lijve.
Nirvana – de open, onbepaalde eeuwigheid,
Samsara – de levende, concrete en weerbarstige expressie ervan.
Hoe kunnen we beide leven?
We doen het al. ‘Het’ gebeurt.
En het is een levensgrote paradox.’